Pretium is een Nederlands telecommunicatiebedrijf dat gespecialiseerd is in traditionele vaste telefonie. Doel is om Nederlandse huishoudens tegen de laagste kosten per maand te laten telefoneren met hun analoge of ISDN-aansluitingen. Pretium combineert goedkoop bellen bovendien met de meest hoogwaardige dienstverlening.
Thuisbellen van Pretium verloopt over de uiterst betrouwbare infrastructuur van KPN. Het gebruik van het KPN-netwerk wordt ingekocht en vervolgens aan de abonnees geleverd. Door een efficiënte organisatie kan dit voordeel worden doorgegeven aan de abonnees. Na KPN is Pretium de grootste aanbieder van traditionele vaste telefonie in Nederland.
1996: NFS en Telegroup
Pretium is ontstaan uit een van de voordelen die de Nederlandse Federatie van Senioren (NFS) aan haar leden aanbood. In samenwerking met Telegroup maakte NFS het mogelijk om maandelijks tientallen guldens te besparen op gesprekskosten. Door het intoetsen van een code voor elk gesprek konden bellers flinke kortingen realiseren op interlokale gesprekken en gesprekken naar het buitenland.
1999: Axxon en Pretium
Pretium werd al snel een zelfstandige telefoonaanbieder, los van NFS, en ging eind 1999 een partnership aan met het telecombedrijf Axxon. De technische dienstverlening en de facturering werden verzorgd door Axxon terwijl Pretium het werven van klanten en de klantinteractie voor haar rekening nam.
2000: Samenwerking met Versatel
In 2000 maakte Pretium een flinke stap voorwaarts. Met Versatel als nieuwe partner werd de dienstverlening vereenvoudigd door middel van het zogenaamde Carrier Select-bellen. De klant kon hierbij een 0800-nummer bellen en aangeven via welke aanbieder hij wilde telefoneren. Carrier Select werkte alleen voor bellen buiten de regio en naar het buitenland. Regionaal bellen en bellen naar mobiele nummers of servicenummers werd pas mogelijk in 2006. Door de vereenvoudigde dienstverlening kon Pretium de facturering rechtstreeks gaan verzorgen.
2002: Introductie Carrier Pre Select
Carrier Select veranderde in Carrier Pre Select, waarbij de klant niet meer zelf de instellingen hoefde te maken. Pretium kon met deze techniek zelf in opdracht van de klant de beschakeling realiseren. Door dit gemak groeide het klantenbestand van Pretium.
2006: Goedkoper bellen naar mobiele nummers en servicenummers
In 2006 volgde de uitbreiding van de belmogelijkheden. Klanten konden nu ook binnen de regio en naar mobiele nummers en servicenummers goedkoop bellen via Pretium. De partner van Pretium, Versatel, werd overgenomen door Tele2.
2007: Ingebruikname Wholesale Line Rental (WLR)
KPN werd door nieuwe regelgeving verplicht om andere partijen gebruik te laten maken van het vaste netwerk. Met het zogenaamde Wholesale Line Rental (WLR) konden aanbieders als Pretium, Tele2 en Altantic Telecom nu gebruik van het vaste netwerk inkopen en aan hun klanten aanbieden. Tot die tijd had een klant twee facturen, één voor het abonnement van KPN en één voor de gesprekken via Pretium. Door de nieuwe regelgeving werd dit nu één factuur met daarop alle telefoonkosten. De eerste WLR-activeringen vonden eind januari 2007 plaats. In het begin vergde dit veel handwerk, maar al gauw werden de processen voor opzeggen van de oude aanbieder en overstappen naar Pretium geautomatiseerd, en konden zowel analoge als ISDN-abonnementen via Pretium gefactureerd worden. Hiermee werd de basis gelegd voor de huidige hoge klanttevredenheid onder Pretium abonnees.
Code Telemarketing
Pretium werkt stipt volgens de Code Telemarketing. De regels voor telemarketing zijn echter over de tijd regelmatig aangepast en dit is met name in de jaren 2007-2008 niet zonder slag of stoot gegaan. Pretium werd hierop door de media aangesproken; ten onrechte, zoals blijkt uit de publieke rectificaties. Pretium houdt zich bij haar klantenwerving zorgvuldig aan de regels en draagt service en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel.
2010: Pretium of VoIP (Voice Over IP)
Door de opkomst van VoIP ofwel bellen over internet is de keuze voor analoge telefonie dan wel ISDN niet meer voor ieder huishouden vanzelfsprekend. Evengoed kiezen velen terecht voor bellen over vaste netwerk. Zo zijn er talloze bellers die geen combinatiepakketten (tv, internet, etc.) willen. Anderen kiezen zeer bewust voor de hogere betrouwbaarheid en kwaliteit van traditionele vastnettelefonie, zeker als ze gebruikmaken van bijvoorbeeld alarmdiensten die door VoIP niet optimaal ondersteund worden en voor hun van levensbelang zijn.
Voor vastnetbellers die tevreden zijn met hun huidige infrastructuur is en blijft Pretium de voordeligste aanbieder, die middels de Pretium Garantie Bellen garandeert: elke maand lagere telefoonkosten dan met het vergelijkbare abonnement van de vorige aanbieder, of dubbel het prijsverschil terug.